Téma je navrženo a zpracováno jako výukový blok dvouhodinové laboratorní práce pro šesté až sedmé ročníky základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií pro výuku botaniky. Žáci nejprve formou brainstormingu uvádějí, proč rostliny vytváří semena a plody. Tato aktivita probíhá formou sněhové koule.
Následuje práce ve skupinách, kdy žáci pracují s vybranými přírodninami. Jejich úkolem je rozdělit předložené přírodniny do skupin.
Třetí aktivita je založena na schopnosti žáků zamyslet se a zanalyzovat různé typy adaptací pro přenos semen a plodů. V následujícím úkolu žáci využívají vlastní zkušenosti s využitím semen a plodů v praxi a učí se přemýšlet v souvislostech.
V posledním úkolu žáci pracují se znalostmi domácích a dovážených plodů. Následuje společné shrnutí práce a kontrola úkolů. Časová dotace uvedených aktivit je variabilní v závislosti na počtu žáků, složení třídy a dalších okolnostech.
Skladbu aktivit je možné upravit dle potřeb dané třídy. Výukový blok je možné zařadit i do rámce badatelsky orientovaného vyučování.