Příspěvek se zabývá problematikou znalostí sester v oblasti komunikace se specifickou skupinou pacientů, pacientů s mentální retardací. Důležitou součástí integrace do společnosti je vhodná komunikace a správné porozumění.
Udržovaná a správná komunikace pomáhá rozvíjet mezilidské vztahy a dokáže sbližovat. Zjištění znalostí a zkušeností sester při komunikaci s pacienty s mentálním handicapem bylo uskutečněno prostřednictvím nestandardizovaného dotazníkového šetření, které probíhalo na vybraných pracovištích lůžkové péče ve Fakultní nemocnici v Motole.
Pro zjišťování souvislostí ve stanovených hypotézách bylo užito statistické metody Pearsonova chí kvadrátu, dosažená statistická významnost byla porovnávána s konvenční hodnotou hladiny významnosti α = 0,05. Výsledky potvrzují, že s pacienty s mentální retardací se častěji setkávají sestry na odděleních pro děti.
V neposlední řadě bylo prokázáno, že znalostí dětských a všeobecných sester o komunikaci s mentálně retardovanými nesouvisí s jejich dosaženým vzděláním.