Charles Explorer logo
🇨🇿

Umění ve výuce : 1. Diskurzivní edukční model procesu interpretace. 2. Ukázky z případové studie: intepretace videoartu D. Gordona a jeho přesah do školní výuky

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

V prezentaci jsem se zaměřila na konkrétní výstup z rozsáhlé případové studie, zabývající se analýzou galerijní edukace a následné výuky vycházející z rozboru videoartu Douglase Gordona (1996).Dílo zpracovává filmovou adaptaci o dvojnících -Dr. Jekyll a Mr.Hyde od Roubena Mamouda z roku 1931.

Kritické nahlížení díla v edukaci otevřelo prostor pro základní etickou otázku dobra a zla. K interpretaci díla přispěly i vztahované intertextuální kontexty dalších uměleckých děl (nejčastěji literárních a filmových adaptací), které studenti stavěli do komparativní pozice vůči interpretovanému dílu.

Dalším stěžejním bodem prezentace byl graf, dokreslující jednotlivé fáze takové výuky. Ve vztahu k interpretaci uměleckého díla je třeba mít na paměti, že vizuální zkušenost není plně vysvětlitelná pomocí textového modelu.

Přesto je i mluvení o viděném jednou ze základních metod výtvarné výchovy ve vztahu k rozvíjení funkční vizuální gramotnosti.