Publikace nás uvádí do problematiky osvojování si psaní v průběhu prvního stupně základní školy (tedy od 1. do 5. ročníku). V úvodní části se zabýváme teoretickými aspekty, které souvisejí s procesem psaní.
Jde o specifika používaných vzorů písma a trendy ve výuce psaní (vázaný vs. nevázaný vzor písma) ve vybraných zemích. Dále je sledována didaktika psaní u obou vzorů, zásady psychologické diagnostiky psaní a neurologický pohled na proces psaní.
Publikace předkládá výsledky tříleté průřezové výzkumné studie zaměřené na sledování vývoje písařských a pisatelských dovedností žáků ve dvou srovnávacích skupinách. První tvořili písaři píšící "tradičním" vázaným písmem, druhou žáci píšící nevázaným vzorem Comenia Script.
Primární cíl publikovaného výzkumu tkví v popisu písemného projevu od 1. do 5. ročníku základní školy. K tomuto účelu jsme použili hodnotící škálu Veverkové a Kucharské (2012) v úpravě Kučerové a Kubína (2014).
Díky ní jsme získané písemné práce hodnotili v jasně definovaných aspektech, které popisovaly formální (vizuální) podobu písemného projevu i kvalitu osvojení a jednotlivých pravopisných pravidel. Získaná data byla zpracována pomocí kvantitativních i kvalitativních metodologických postupů.