Charles Explorer logo
🇨🇿

Fronta na (sado) maso aneb Obrazy minulosti ve filmech, které jste vážně nepotřebovali vidět

Publikace na Filozofická fakulta |
2019

Abstrakt

Jak si všímá Aleida Assmann, rozhodující roli v utváření obrazů minulosti v kultuře hraje převádění zkušeností, vzpomínek a znalostí na materiální "nosiče", jako jsou např. literatura či film. Historická obraznost se však v populární kultuře může stávat i svébytným komunikačním kódem, jehož pomocí je vyjadřován rovněž obsah, který přímo nesouvisí s reflexí dějin - funkcí historie je v takové situaci zasazovat jednotlivá vyprávění do symbolického rámce, avšak ne nutně je propojovat s konkrétním historickým kontextem.

Jakékoliv uvažování o minulosti, přestože na sebe může brát značně subjektivizované podoby, je zároveň ovlivněno narativy ustálenými v rámci širších společenství a jejich ukonstituovanými výklady. Konferenční příspěvek se zaměří na analýzu obrazů minulosti v pornografických filmech z produkce české společnosti Lupus Pictures, které vznikaly převážně v první dekádě 21. století, a jež patří do subžánru tzv. spankingových filmů.

Zajímat nás bude úloha, kterou historické motivy plní v podmínkách specifického média, jimž je fetišistický pornografický film a jejich vztah k mainstreamovým narativům. Zaměříme se zvláště na následující otázky: - jaké konkrétní historické motivy jsou v těchto filmech přítomny? - jakou úlohu plní ve vztahu k obecným funkcím pornografie? - jakým způsobem se podílí na vytváření sadomasochistického imaginária? - nakolik do sebe inkorporují mainstreamové obrazy minulosti a nakolik je modifikují dle vlastních potřeb? Cílem je na příkladu žánru, jenž je obecně považován za jeden z nejpokleslejších, sledovat společenskou a kulturní funkci, kterou může historická obraznost plnit mimo striktně chápanou vzpomínkovou kulturu a mimo dějepisecký rámec.