Charles Explorer logo
🇨🇿

Jírovec maďal ve výuce - vegetativní orgány

Publikace na Přírodovědecká fakulta |
2019

Abstrakt

Tento příspěvek je věnován jírovci maďalu jako vhodnému modelovému organismu pro výuku botaniky na všech stupních našich škol. Jírovec je díky obecnému rozšíření, velkým a nápadným orgánům doslova predisponován k didaktizaci ve výuce botaniky.

Protože můžeme s jistotou předpokládat, že je žákům obecně známý, umožňuje snadné propojení výuky a jejich předchozích znalostí a zkušeností. Příspěvek se soustředí zejména na ty morfologicko-anatomické vlastnosti, které mohou posloužit pro demonstraci výukových témat a které jsou nápadné či typicky vyvinuté - nejprve představuje původ stromu (geografický i etymologický), poté je věnován vegetativním a závěrem reprodukčním orgánům. Část představuje také parazita klíněnku jírovcovou.

Podává popis všech aspektů a širších souvislostí, které mohou být ve školní výuce přínosné; nesnaží se je prezentovat formou návrhu projektu či ucelených aktivit, spíše by měl inspirovat a podnítit k laboratorní a terénní práci v hodinách biologie. Věříme, že vyučující si sami vyberou aktivity, které jsou vhodné právě pro jejich výuku.

Vedle botanického obsahu přináší také souvislosti k výuce mikrobiologie či chemie; usnadňuje tak využití mezioborových témat jak v rámci biologie, tak v rámci přírodních věd. Článek je rozdělen do dvou navazujících dílů, tento, první v pořadí, je věnován obecnému úvodu a vegetativním orgánům.