V předkládaném příspěvku se zabývám procesem interpretace uměleckého díla dětským divákem. Tento proces ohledávám z pozice výtvarného pedagoga, galerijního lektora a současně doktoranda katedry výtvarné výchovy PedF UK.
Zajímá mne okamžik didaktické transformace, kdy se z uměleckého díla stává učivo. Tento proces zkoumám ve vztahu mezi žákem/divákem - učitelem/lektorem a samotným uměleckým dílem.
Věnuji pozornost hlasům žáků, jejich žité zkušenosti a rozvoji dovedností kritického diváka. Příspěvek se zakládá na výsledcích kvalitativního pedagogického výzkumu, zahrnujícího dvě výzkumné sondy z prostředí 2. stupně ZŠ a provázání školní výuky s galerijní edukací.
Problém interpretace uměleckého díla je nahlížen ve vztahu k vizuální gramotnosti a kurikulárním dokumentům. Kulturální studia, vizuální studia, konstruktivistická pedagogika a teorie výtvarné výchovy tvoří profesionální diskurs zastřešující výzkum.