Abstrakt: V současné době je stále více diskutován stav našeho zdravotnictví, na jedné straně je považováno za nejvyspělejší systém na světě, na druhé straně je českému zdravotnictví často vytýkáno, že je více uplatňován medicínský pohled a psychosociální aspekty jsou opomíjeny. Sociální kompetence jsou u lékaře očekávány, ale stále se nevěnuje dostatek pozornosti jejich definování, rozvíjení a vytváření podmínek pro jejich uplatňování.
Je třeba uskutečnit proměnu kurikula sociálně psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Výzkum je zacílen na gynekologickou a porodnickou specializaci, kde je potřeba sociálně psychologického přístupu vnímána jako jedna z nejdůležitějších.
Cílem příspěvku je definovat pojem sociální kompetence a na základě empirického šetření vytvořit kompetenční model sociálních kompetencí jako podklad pro vzdělávání lékařů na základě kompetencí v pregraduální a postgraduální úrovni. Tento model je komparován s modely zahraničními.
Empirické šetření bylo realizováno v pražské porodnici. Hlavními metodami jsou 3 ohniskové skupiny (rozdělení lékařů dle praxe) s 6 lékaři a 9 hloubkových rozhovorů s rodičkami (3 skupiny rodiček podle zkušeností se zdravotnickou péčí: spontánní porod, plánovaný porod císařským řezem, dlouhodobá hospitalizace delší jak 4 týdny).
Získaná data byla zpracována metodou kódování a vytváření trsů. Výstupem studie je model sociálních kompetencí lékaře-porodníka, který je akceptovatelný pro lékaře a odpovídá potřebám a očekáváním rodiček.
Tento model bude podkladem kurikula sociálně psychologické přípravy lékařů v pregraduální i postgraduální úrovni. Lékaři vytvořili model, který obsahuje Odbornost, Profesionalitu, Péči o pacienta, Komunikaci, Učení sebe a druhých, Selfmanagement a Stresmanagement, Týmovou práci a spolupráci.
Rodičky vyzdvihují schopnost komunikovat a lékařův lidský přístup.