Exkurze jsou důležitou součástí hodin přírodopisu a biologie, protože umožňují propojení teoretické a praktické složky výuky a prezentují žákům přírodniny v jejich přirozeném prostředí. Příspěvek uvádí konkrétní návrhy na uspořádání exkurze v zimním období s cílem pozorování vodního ptactva na nezamrzlých vodních plochách pro dvě věkové skupiny žáků: žáky primárního a nižšího sekundárního vzdělávání. Žáci v obou případech řeší s použitím přiloženého pracovního listu jednotlivé úkoly a učí se spolupracovat ve skupině při jejich zpracovávání.
Exkurze jsou rozfázovány na úvodní školní část, vlastní terénní práci a závěrečnou školní část. Úkoly jsou koncipovány na úrovni nasměrovaného bádání, takže dané pracovní listy jsou vhodné i pro žáky, kteří nemají s tímto přístupem žádné zkušenosti. Při řešení úloh se žáci naučí, jak rozeznat různé druhy ptáků a pozorovat jejich chování, což jsou základní postupy výzkumné práce v zoologii obratlovců.
Navržené exkurze byly prakticky ověřeny s žáky prvního stupně základní školy a se žáky z nižšího cyklu víceletého gymnázia a v příspěvku jsou představeny obě modifikace pracovních listů v závislosti na rozdílném věku žáků. Při praktickém ověření se ukázalo, že navržené materiály jsou aplikovatelné do výuky na obou vybraných stupních základního vzdělávání.