Existuje mnoho důvodů, proč lidé nejsou schopni adekvátně poskytnout první pomoc. Jedním z nich je jejich nedostatečné proškolení a chybějící praktické nácviky.
Podle rámcových vzdělávacích programů by výuka první pomoci měla být zařazena v základním i gymnaziálním vzdělávání, ale nebývá jí věnována dostatečná pozornost. Výuku na školách často zajišťují učitelé přírodních věd - především biologové a chemici.
Důvodem může být provázanost odbornosti vyučujících s tématem. Vzhledem ke změnám, ke kterým v oblasti správných postupů první pomoci dochází, je vhodné, aby se v problematice laické předlékařské první pomoci vzdělávali nejen žáci, ale i pedagogové.
Aktuální trendy v pedagogické praxi směřují k využití modernějších výukových přístupů a odklonu od tradiční frontální výuky. Jedním z novějších přístupů je zařazení tzv. zážitkové pedagogiky.
Ta staví na vyšší schopnosti jedinců vstřebávat informace při vlastním jednání a aktivitě (např. nácviky a simulace). Na Přírodovědecké fakultě UK se využití metod zážitkové pedagogiky v přípravě budoucích i stávajících pedagogů věnujeme od roku 2008, a to zejména při výuce první pomoci, ochrany člověka za mimořádných situací a běžné a krizové komunikace.