Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) představuje jedno z klíčových integračních témat. Ať už žáci s OMJ přicházejí ze zahraničí, nebo vyrůstali v České republice, neznalost českého jazyka pro ně představuje potenciální ohrožení v podobě neúspěchu ve vzdělávání, izolace v kolektivu či předčasného opuštění vzdělávacího systému.
Práce s těmito žáky vedoucí k jejich žádoucímu začleňování do českého školního prostředí proto vyžaduje nejen zkušené a zaškolené pedagogy, ale i adekvátní metodickou, finanční a organizační podporu a spolupráci širokého spektra aktérů integrace vedoucí k systémovým řešením. Spolupráce škol, městských částí, obcí, měst a krajů obzvláště nabývá na důležitosti v situaci, kdy se vzdělávání těchto žáků neřídí jednotnou na národní úrovni koncepčně uchopenou strategií.
Cílem kulatého stolu je diskutovat, jak nejlépe s žáky s OMJ pracovat na lokální i regionální úrovni, sdílet zkušenosti, diskutovat výzvy a společně nalézat - mimo jiné i prostřednictvím nastavení mechanismů vzájemné spolupráce - konstruktivní řešení. Na kulatém stolu budou sdílet své příspěvky zástupci vybraných pražských a libereckých základních škol, zástupci krajů a další odborníci na toto téma.