Cílem příspěvku je referovat o první fázi longitudinálního výzkumu zkoumajícího začleňování žáků z dětského domova do vyučovacího procesu a kolektivu běžné základní školy. Cílem první fáze výzkumu bylo zjistit, jaké jsou výchozí podmínky začleňování žáka do běžného kolektivu základní školy, a jak tyto podmínky hodnotí učitel.
Vzhledem k cíli byla stanovena kvalitativní výzkumná strategie s využitím případové studie, resp. vícepřípadové studie. Výzkumným vzorkem jsou dva případy dětí vyrůstajících v dětském domově ve Středočeském kraji.
Při výběru výzkumného vzorku se jednalo o dostupný výběr. Hlavní výzkumná otázka zní: Jak jsou děti z dětského domova začleňovány do třídního kolektivu? Výsledek první fáze výzkumu (v rámci disertační práce) přinesl doklady toho, že se děti z dětského domova do kolektivu žáků běžné základní školy začleňují s obtížemi.
Důvodem je podle rozhovorů s učiteli a z výsledků pozorování především ztížená schopnost komunikace se spolužáky. Děti z dětského domova vyhledávají i ve školním prostředí častěji společnost ostatních dětí z dětského domova, než vrstevníků z biologických rodin.
Vzdělávací výsledky žáků z dětského domova jsou podprůměrné ve srovnání s žáky z biologických rodin.