Charles Explorer logo
🇨🇿

Konvergentní validita zkrácené Wechslerovy inteligenční škály ve srovnání s Wechslerovou inteligenční škálou pro dospělé

Publikace na 1. lékařská fakulta |
2019

Abstrakt

Standardní vyšetření inteligence pomocí Wechslerovy škály inteligence pro dospělé, třetí revize (WAIS-III), je časově náročné. Zkrácená Wechslerova inteligenční škála (WASI) je nástrojem pro standardní, zkrácené vyšetření inteligence a spolehlivý odhad inteligenční úrovně.

Cílem této studie bylo ověřit konvergentní, diskriminační a prediktivní validitu WASI v české verzi u dospělých i dětí ve srovnání s kvalitně standardizovanými testy k vyšetření inteligence. Materiál a metoda: V první studii jsme u dospělých (N = 45) u skupiny vysokoškoláků (VŠ) a členů MENSA skupinově administrovali test struktury inteligence (I-S-T 2000 R) a Vídeňský maticový test (VMT), posléze WASI- WAIS-III; v druhé studii jsme administrovali u dětí (N = 18) WASI-WISC-III; v obou studiích v pořadí sudé-liché pro minimalizaci test-retestového efektu.

Výsledky: Vnitřní konzistence čtyř subtestů WASI je u dospělých neuspokojivá (stratifikované Cronbachovo α > 0,6), zatímco u dětí vysoká (stratifikované α > 0,9). WASI cHS (celkový hrubý skór) koreluje významně v celém souboru dospělých s WAIS-III cHS (r = 0,611), s I-S-T 2000 R cHS (r = 0,741), s VMT (r = 0,362, vždy p < 0,001); u dětí koreluje WASI cHS s WISC-III cHS (r = 0,917, p < 0,001).

WASI cHS statisticky významně rozlišuje mezi soubory VŠ a MENSA s vysokou velikostí účinku (p < 0,001, η2 = 0,387). Pomocí standardní regresní analýzy jsme zjistili, že WASI cHS verbální a performační škály vysvětluje u dospělých 39 % variability WAIS-III, 56 % I-S-T 2000 R, 28 % VMT a u dětí 84,5 % WISC-III.

Závěr: WASI disponuje konvergentní a prediktivní validitou zejména u dětí, ale do jisté míry i u dospělých ve srovnání se standardizovanými testy. Limity studie: malý soubor.

WASI v české verzi se pro úroveň indikátorů empirické validity jeví jako potenciální nástroj pro zkrácené a spolehlivé vyšetření inteligenční úrovně u dětí, po úpravách i u dospělých.