Charles Explorer logo
🇨🇿

Role školních speciálních pedagogů v podpoře žáků se sociálním znevýhodněním

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

S rozvojem principů inkluzivního vzdělávání vzrůstá v českém vzdělávacím systému i význam profese školních speciálních pedagogů, kteří ve školách hlavního vzdělávacího proudu zajišťují podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pedagogům. Tradičně je role školních speciálních pedagogů směřována zejména do oblasti vzdělávání žáků se zdravotním postižením, dosud je ale poměrně nejasná role školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním, kteří podle kvalifikovaných odhadů tvoří početně velmi významnou skupinu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Text článku popisuje výsledky kvalitativně orientované studie založené na obsahové analýze textů od šesti školních speciálních pedagogů, doplněné o postřehy ze skupinové diskuze s těmito poradenskými pracovníky. Prezentované výsledky dokládají význam profese školních speciálních pedagogů jak v několika specifických oblastech přímé podpory žáků se sociálním znevýhodněním, tak i v oblasti poradenské podpory učitelů a v rozvoji spolupráce školy a mimoškolních subjektů (poradenských zařízení, zákonných zástupců žáků).

Výzkum jednoznačně svědčí pro další personální i odborný rozvoj profese školních speciálních pedagogů ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.