Východiska: U jedinců se sluchovým postižením uvádí řada studií současný výskyt odchylek v oblasti motoriky. Jedná se zejména o narušení hrubé motoriky.
Příčina se předpokládá ve fyziologické souvislosti sluchové a rovnovážné funkce (vestibulokochleární aparát). Cíle: Cílem studie bylo posouzení pohybových dovedností dětí z prvního stupně ZŠ pro děti se sluchovým postižením.
Metodika: Výzkumu se zúčastnilo 28 dětí (10 dívek a 18 chlapců) se sluchovým postižením ve věku od 6 do 14 let (průměrný věk 10,0+-2,1 roků). Průměrná hmotnost dětí byla 38,4+-14,5 kg a jejich průměrná výška 140+-16 cm.
Testování dětí se sluchovým postižením proběhlo pomocí testové baterie MABC-2 (Movement Assessment Battery for Children - Second Edition). Tato baterie testuje sérií motorických testů a podle výsledků zařazuje děti do tří skupin, kterým jsou přiřazeny barevné zóny.
Zelená zóna - normální úroveň motorických dovedností, oranžová zóna - pásmo lehkých odchylek a červená zóna - pásmo motorických poruch. Test zvlášť testuje jemnou motoriku (manuální dovednosti), hrubou motoriku (házení a chytání) a rovnováhu, z nichž se vypočítává celkové skóre.
Výsledky byly porovnány s českými normami testu vytvořenými při hodnocení velkého vzorku dětí. Výsledky: Celkové motorické dovednosti (hrubá motorika, jemná motorika a rovnováha) byly u sledovaných dětí mnohonásobně horší než u referenčního vzorku dětí.
V oblasti bez obtíží se nacházelo 43 % dětí, 21 % dětí mělo lehké obtíže (oranžová zóna) a 36 % dětí se nacházelo v pásmu významných motorických obtíží (červená zóna testu MABC-2). Sledované děti vykazovaly značné obtíže v dovednostech chytání a míření na cíl.
Oproti předpokladu byla z motorických dovedností jejich nejsilnější stránkou rovnováha. V zeleném pásmu se u této dovednosti nacházelo 68 % dětí.
Závěry: Studie prokázala vyšší výskyt motorických obtíží u dětí se sluchovým postižením. Významné pohybové obtíže byly zjištěny v hrubé motorice, lehké obtíže v jemné motorice.
Předpokládaný zvýšený výskyt poruch rovnováhy se nepotvrdil. Klíčová slova: motorické dovednosti, sluchové postižení, MABC-2, děti