Charles Explorer logo
🇨🇿

Výuka klavírní spolupráce ve střední Evropě

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Hlavním cílem této práce bylo utvoření uceleného přehledu o výuce klavírní spolupráce v zemích střední Evropy, a to v České republice, Lichtenštejnsku, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku, Slovensku, Slovinsku a ve Švýcarsku. Za tímto účelem byla shromážděna kurikula ze všech vysokých škol s hudební fakultou zaměřující se na umění interpretace (Performing Arts) a vyhledány ty studijní programy, ve kterých klavír není vyučován pouze jako sólový nástroj.

S ohledem na rozsah této práce byly analyzovány pouze magisterské studijní programy. Na základě analýzy a komparace těchto dat se podařilo ustanovit základní typy výuky klavírní spolupráce, kterými jsou: Komorní hra (Chamber music, Kammermusik), Doprovod písní a oratorií (Vokalkorrepetition Lied und Oratorium, Liedgestaltung, Liedduo), Vokální korepetice (Coaching Opera Singers, Chef de chant, Vokalbegleitung), Instrumentální korepetice (Accompaniment of Instrumentalists, Instrumentalkorrepetition, Klavierkammermusik) a další kategorie smíšených nebo netypických studijních programů (Accompagnement, Klavierkammermusik und Liedgestaltung, Orchesterklavier, Klavierduo).

Výsledkem této indukce bylo sestavení obecného kurikula pro klavírní spolupráci tak, aby bylo jasně patrné, že každý klavírista, který se chce zabývat klavírní spoluprací, musí kromě absolutního technického zvládnutí nástroje být také vzdělán v dalších specifických disciplínách, bez kterých nemůže v profesi klavírního doprovazeče obstát.