Charles Explorer logo
🇨🇿

Cílový trh investičního nástroje: požadavky (nejen) na distributory investičních nástrojů

Publikace na Právnická fakulta |
2019

Abstrakt

Jednou z novinek, které do oblasti poskytování investičních služeb relativně nedávno vnesla směrnice MiFID II a související transpoziční novela ZPKT, je řízení produktů neboli product governance. Smyslem opatření zahrnovaných do rámce product governance je zajistit, aby společnými znaky vymezeným skupinám zákazníků nebyly nabízeny pro ně nevhodné investiční nástroje.

Zatímco nabízení a prodeji nevhodných investičních nástrojů zákazníkům dříve bránily primárně informační a další povinnosti poskytovatelů investičních služeb spojené se samotným okamžikem prodeje nebo bezprostředně předcházejícím obdobím, zejména včetně hodnocení přiměřenosti nebo vhodnosti, product governance nově pokrývá celý řetězec kroků od tvorby investičního nástroje, přes jeho prodej, až po poprodejní servis. V důsledku toho jsou tak související povinnosti logicky stanoveny jednak poskytovatelům investičních služeb, kteří vytvářejí, vyvíjejí, vydávají nebo navrhují investiční nástroje, tedy tvůrcům investičních nástrojů, jednak poskytovatelům investičních služeb, kteří investiční nástroje zákazníkům nabízí nebo doporučují, tedy distributorům jako subjektům, které jsou v bezprostředním kontaktu s koncovým zákazníkem.

Některé z povinností se přitom uplatní výhradně buď na tvůrce, nebo na distributory, jiné jsou platné pro obě tyto skupiny poskytovatelů investičních služeb. Z širšího okruhu opatření product governance se tento článek věnuje institutu cílového trhu investičního nástroje.