Charles Explorer logo
🇨🇿

Ověřování diagnostického nástroje pro identifikace přírodovědně nadaných v předškolním a v mladším školním věku

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Příspěvek je věnován ověřování diagnostického nástroje pro identifikaci přírodovědně nadaných v předškolním a v mladším školním věku (Jančaříková, 2009). V teoretické části vysvětluje význam rané identifikace přírodovědného nadání a stručně představuje teorii přírodovědné inteligence Howarda Gardnera jako výchozí koncept.

Ve výzkumné části bylo provedeno ověřování diagnostického nástroje na základě 176 vyplněných dotazníků. Reliabilita testu byla ověřena pomocí koeficientu Cronbachovo Alpha a Spearman-Brownova vzorce.

Pearsonovým korelačním testem byla prokázána vysoká vzájemná závislost otázek diagnostického nástroje. Welchovou variantou t-testu bylo prokázáno, že výsledky nezávisí na pohlaví ani věku, což lze interpretovat, že závisí na vrozené dispozici, tedy přírodovědném nadání.

Diagnostický nástroj lze pro ranou identifikaci přírodovědného nadání používat.