Text prezentuje dílčí výstup ze širšího výzkumu Učitelé učitelů: profesní dráhy a pojetí výuky (součást projektu Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí řešeného na FFUK v Praze). Výzkum se orientuje na osobní pohledy akademiků z fakult připravujících učitele na jejich profesní dráhy a na profesi samu a její klíčová témata či zásadní otázky.
Sleduje i tendence, které se v těchto výpovědích objevují. Základní otázka této sondy zní: Jaké je pojetí výuky u učitelů, kteří učí studenty učitelství? Teoretická část přináší přehled již známých názorů a poznatků z výzkumů českých i zahraničních.
Z přehledu vyplýv á, že empirický výzkum vztahující se k vysokoškolským vzdělavatelům učitelů a jejich připravenosti pro výkon profese je u nás skromný. Zde prezentované šetření je založeno na rozhovorech s deseti akademiky (záměrný výběr) různého statusu, titulu a délky praxe.
Všichni vyučují v učitelském studiu pedagogické, resp. psychologické disciplíny. Rozhovor byl částečně strukturovaný otázkami v pěti oblastech dotazování.
Ke zpracování výsledků byla použita metoda tematické analýzy. Vzhledem k tomu, že cílem zkoumání není vytvořit novou teorii a vzhledem k jeho kvalitativní povaze jsou v závěrech využity jak jednotlivé názory, tak i jisté souhrny shodných názorů.
Za podstatný závěr lze považovat zjištění, že naši respondenti citlivě vnímají problém vztahu mezi teorií a praxí ve výuce budoucích učitelů na vysoké škole a ve své práci usilují o jeho řešení. Zajímavé jsou ale i názory týkající se vztahu výzkumu a výuky na fakultách připravujících učitele.