Cíle. V této studii se pokoušíme ověřit reliabilitu a validitu nového dotazníku (přesněji řečeno inventáře) kreativity a inovativnosti, který byl vytvořen na základě rešerše dosavadních výzkumů, testů a odborné literatury. Metoda. Rešerší jsme identifikovali 80 dovedností a osobnostních rysů, které souvisejí s komplexním konstruktem kreativity dle Urbanovy definice (2002). Ty jsme předběžně rozčlenili do 9 oblastí:
1. odvaha,
2. vytrvalost,
3. otevřenost,
4. představivost,
5. empatie,
6. nadšení,
7. asertivita,
8. analytické a systematické myšlení a
9. schopnost se rozvíjet. Sběr dat proběhl na veřejném serveru s 90 respondenty v širokém věkovém, vzdělanostním i profesním rozpětí a následně na 35 členech firemních týmů. Výsledky. Korelační analýzou byly vyloučeny tři položky. Metodou split-half byla ověřena reliabilita dotazníku (0,90) a jeho vnitřní konzistence (Cronbachovo alfa 0,91). Validizační studie byly teprve započaty. Zatím proběhlo pouze posouzení výsledků samotnými respondenty a jejich okolím a exploratorní faktorová analýza. Závěry. Dotazník byl ověřen jako dostatečně reliabilní, nicméně nyní bude potřeba upravit jeho položky na základě faktorové analýzy, realizovat nový sběr dat na reprezentativním vzorku a provést náležitou validizaci. Limity. Limitem aktuální podoby testu je zjišťování kreativity a inovativnosti pouhým dotazníkem. Dosud nebylo provedeno dostatečné posouzení jeho validity. Na základě výsledků exploratorní faktorové analýzy, která ukazuje na existenci pouze 6 faktorů, je třeba provést redukci a přeskupení položek, posbírat nová data na reprezentativním vzorku, provést konfirmatorní faktorovou analýzu a kontrastní validizaci porovnáním výsledků jedinců známých svou vysokou kreativitou a inovativností se zbylou populací.