Matematická slovní úloha je v knize nově nahlížena jako textový útvar, který má svá vlastní specifika. Čtenář se dozví nejen to, jaké jsou lingvistické vlastnosti textu slovních úloh, ale také, které z těchto vlastností činí žákům problémy. Klíčová část analýz pak přirozeně spočívá v pohledu matematickém: pozornost se soustřeďuje na nejrůznější typy slovních úloh a na jejich atributy, např. na matematické návodnosti, operátory a přítomnost stavu ve slovní úloze, problematiku antisignálu, proporční versus aditivní situace a mnohé další.
Psychologický pohled pak kontextualizuje a usouvztažňuje problematiku řešení slovní úlohy z hlediska vývojové a kognitivní psychologie. Teoretické analýzy byly aplikovány při tvorbě slovních úloh, které systematicky variovaly sledované atributy. Úlohy byly zadány více než třem tisícům žáků 3. až 9. ročníku základní školy, již vyřešili v několika vlnách testování téměř 11 000 testových sešitů.
Výzkumně bohatá data dovolila identifikovat hlavní kritická místa žákovských řešení z hlediska lingvistiky a matematiky, ale také v jejich vzájemném synergickém působení. Polostrukturované rozhovory s žáky nad řešeními úloh přinesly hlubší vhled do mechanismu působení obtížných míst slovních úloh.
Kniha otevírá možnosti propojování výuky českého jazyka a matematiky ku prospěchu práce s textem v českém jazyce a zároveň práce se slovními úlohami v matematice. Přináší řadu nových odpovědí na otázky, které si učitelé kladou při konfrontaci s obavami žáků ze slovních úloh a s neúspěšností jejich řešení.
Kniha je určena nejen pro badatele v didaktice matematiky, ale také pro učitele matematiky a jejich vzdělavatele. Výsledky předloženého výzkumu budou užitečné i pro tvůrce matematických testů a autorů učebnic.