Tematický celek Chemické reakce byl identifikován v rámci výzkumného šetření projektu OP VVV "Didaktika: Člověk a příroda A" na základě rozhovorů s učiteli chemie jako jedno z kritických a zároveň i klíčových míst v učivu chemie základní školy a odpovídajících ročnících víceletého gymnázia. Tuto skutečnost také potvrzují výsledky šetření TIMSS 2007, ze kterých je zřejmá nejnižší průměrná úspěšnost v tomto tématu, a to nejen u žáků v České republice, ale i v zahraničí.
Zabývali jsme se proto okolnostmi tohoto stavu a jeho možného zlepšení, a to v širších souvislostech. V prvé řadě se jednalo o studium legislativních dokumentů (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání apod.) a prezentací tematického celku v českých učebnicích chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií, následované tvorbou návrhů souborů experimentů, experimentálních cyklů aj., zaměřených na reaktivitu chemických látek.
V publikaci je uvedena ukázka souboru pokusů, tzv. experimentálního cyklu, vztahujícího se k mědi a jejím sloučeninám, které se vyznačují výraznými barevnými změnami, případně změnami skupenství složek reakční směsi. Analýzou průběhu chemických experimentů, které jsou doplněny jednoduchými testy pro určení reakčních produktů, lze přispět ke zpřesnění klasifikace chemických reakcí podle vybraných kritérií prováděných žáky a k jejich bližšímu poznání chemických reakcí.