Poruchy autistického spektra patří do skupiny pervazivních vývojových poruch. Jde o všeprostupující poruchu, tzn., že prostupuje celou osobností dítěte.
Zasaženy jsou tři oblasti: komunikace, sociální chování a představivost. Díky tomu nejsou lidé postiženi touto chorobou schopni vnímat své okolí takovým způsobem, který by jim napomáhal vytvářet kompletní pochopení prostředí.
Diagnostika pervazivních v ývojových poruch je stále dokonalejší a tím se zvyšuje výskyt osob s těmito poruchami. V současné době narůstá počet dětí, které jsou integrovány do hlavního vzdělávacího proudu a zájmových aktivit.
To ovšem zvyšuje nároky jak na učitele a trenéry, taky i na metody, obsah a formy výuky všech integrovaných dětí. Cílem příspěvku je představit jeden z nejúspěšnějších vzdělávacích programů používaných pro vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra a jeho aplikaci do podmínek plavecké výuky.
Jedná se o metody strukturovaného učení. Čtyřletá praxe s takto uskutečňovanou výukou nám umožnila sestavit základní doporučení, která jsou nezbytná, pro dosažení co nejefektivnější výuky s těmito dětmi, dodržovat.