Charles Explorer logo
🇨🇿

Program rozvoje artikulace u dětí předškolního věku

Publikace na 1. lékařská fakulta |
2019

Abstrakt

Studie je věnována problematice vývojově zaměřené stimulace artikulačních schopností u dětí v předškolním věku. Kvalitativně orientované výzkumné šetření vychází z koncepce primárně stimulačního programu, který vychází z koncepce a podkladů publikovaného programu - Program krátkých cvičení s dětmi - jak udržet jazýček za zoubky v knize Artikulace a fonologické rozlišování hlásek (Neubauer, 2011).

Vychází z uplatnění vývojově zaměřeného zhodnocení jevů v oblasti artikulace předškolních dětí, který byl použit pro vstupní a výstupní hodnocení. Vytvořený soubor pomůcek je využit pro primární šetření u dětí předškolního věku v rámci běžné třídy mateřské školy zahrnující výzkumnou skupiny (10 dětí) a kontrolní skupinu 10 dětí.

Realizace stimulačního programu probíhala 1x týdně od 12. 9. 2017 do 14. 3. 2018 ve dvou mateřských školách ve východních Čechách. Výsledky dokládají význam užití cílené efektivní stimulace pro podporu vývoje artikulace dětí předškolního věku.