Tento příspěvek vznikl v rámci diplomové práce jeho první autorky. Suchozemští stejnonožci - stínky a svinky - patří mezi hojné zástupce půdních bezobratlých, kteří hrají důležitou roli při dekompozici mrtvé organické hmoty, přispívají k tvorbě humusu a účastní se i dalších půdotvorných procesů.
Vzhledem k jejich dobr é dostupnosti a makroskopické velikosti jsou dobře využitelní v praktické školní výuce. Cílem našeho příspěvku je představit komplexně pojaté praktické cvičení, ve kterém se žáci badatelskou formou seznámí s morfologií, potravní biologií a ekologickými nároky suchozemských stejnonožců a s jejich rolí v půdotvorných procesech.
Vyzkouší si také jejich určování pomocí zjednodušeného didaktického určovacího klíče. Praktikum je určené do výuky přírodopisu/biologie na druhém stupni základních škol a na nižším stupni víceletých gymnázií.
V příspěvku dále seznámíme publikum s výsledky ověřování praktika ve výuce na jednom gymnáziu a jedné základní škole v Praze a vyhodnotíme jeho vliv na znalosti a postoje žáků.