V uměleckém provozu je autorské portfolio zcela obvyklé. Umělkyně a umělci představují, prezentují pomocí portfolií svoji tvorbu či pedagogice je portfolio obecně nástrojem, využívaným pro svůj potenciál mapovat učení žáků.
Metakognitivní přístup k učení využívá souborů prací forma vychází ze světa umění, ve školní výtvarné výchově není portfolio plně využívané. Portfolio dokumentuje artefakty, může zahrnovat materiály, mapující proces vzniku a přípravy.
Má-li být i otiskem uvažování autora, zahrnuje kontexty, východiska a inspirace, s nimiž zachází. Sbírání, vybírání, třídění a řazení materiálů do souboru-portfolia je reflektivní činností.
Autor se zde aktivně vrací ke své tvorbě a uvažuje o ní s určitým odstupem a cílem. Odhaluje a zdůrazňuje některé aspekty na úkor jiných.
Autor/učitel dokumentuje ve více vrstvách: přípravy na výuku, uměleckého kontextu, souborů žákovských artefaktů, aby se ke všemu mohl vracet v delším časovém horizontu. Portfolio je intertextuální.
Kombinuje obraz a text. Díky portfoliu může učitel (spolu se žáky) uvažovat v delších a komplexnějších celcích.
Může sledovat souvislosti témat a obsahů. V delším časovém horizontu je možné sledovat individuální tendence i vývoj v tvorbě žáků.
Skrze profesní portfolio reflektuje učitel tendence ve vlastním pojetí výuky. V příspěvku představím části digitálního profesního portfolia, které zpracovávám v rámci výuky na primární škole.
Ráda bych na nich ukázala některé z možností, které portfolio nabízí v oblasti reflexe a hodnocení ve výtvarné výchově s ohledem na rozvoj vizuální gramotnosti žáků primární školy.