Charles Explorer logo
🇨🇿

Učivo o chemických reakcích a experimentální cykly

Publikace na Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Tematický celek Chemické reakce v učivu chemie základní školy byl identifikován v rámci výzkumného šetření projektu OP VVV "Didaktika: Člověk a příroda A" mezi učiteli chemie jako jedno z kritických a zároveň i klíčových míst na základě rozhovorů s učiteli v praxi. Také z výsledků šetření TIMSS 2007 je zřejmá nejnižší průměrná úspěšnost v tomto tématu jak u žáků v České republice, tak v zahraničí.

Zabývali jsme se proto okolnostmi tohoto stavu a jeho možného zlepšení, a to v širších souvislostech. Jednalo se o studium legislativních dokumentů (Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání aj.), prezentaci tematického celku v českých učebnicích chemie pro 2. stupeň základních škol a nižší ročníky víceletých gymnázií, tvorbou návrhů souborů experimentů, experimentálních cyklů aj., zaměřených na reaktivitu chemických látek.

Jako příklad jsou uváděny soubory pokusů - experimentální cykly, vztahujících se k mědi a jejím sloučeninám, které se vyznačují výraznými barevnými změnami nebo změnami skupenství složek reakční směsi. Analýzou průběhu experimentů, doplněných jednoduchými testy lze přispět ke zpřesnění klasifikace chemických reakcí podle vybraných kritérií a k bližšímu poznání chemických reakcí.