Charles Explorer logo
🇨🇿

Říše, Evropa, protektorát a film. Prag-Film v kontextu krystalizace a realizace nacistické filmové expanze

Publikace na Filozofická fakulta |
2019

Abstrakt

Studie se snaží odpovědět několik konkrétních otázek, které kontextualizují téma filmového průmyslu Protektorátu Čechy a Morava, konkrétně okolnosti vzniku a existence nacisty zřízené společnosti Prag-Film. První část studie představuje říšský filmový koncept, jehož cílem bylo obecné produkční a ekonomické posílení německého filmu na domácí i zahraniční úrovni.

Mezi lety 1937 a 1942 nacisté realizovali extenzivní centralizaci a částečnou nacionalizaci filmové struktury v Německu a v některých okupovaných zemích včetně Protektorátu Čechy a Morava. V druhé části studie analyzujeme konkrétní kroky a okolnosti, které vedly ke germanizaci českých filmových studií prostřednictvím Cautia Treuhand.

Mapujeme vyjednávací proces v roce 1942, jehož cílem bylo vyjasnění pozice nové pražské filmové společnosti, která byla formálně podřízena kulturnímu oddělení Úřadu říšského protektora, ale zároveň podléhala dohledu koncernu UFI (jeho součástí se Prag-Film stal ve stejném roce). Mezi lety 1941 a 1944 Němci do pražských filmových studií masivně investovali a vybudovali komplex 13 zvukových filmových ateliérů.

Jejich celková velikost byla v roce 1944 větší než velikost zvukových ateliérů největší německé produkční společnosti Ufa. V neposlední řadě sloužil Prag-Film jako výkonný nástroj kontroly nad českých filmovým průmyslem, a díky systematickému angažování českých filmařů plnil i svou propagandistickou roli.

Prag-Film se stal úspěšným příkladem plně integrovaného nástroje sloužícího cílům říšské filmové politiky.