Charles Explorer logo
🇨🇿

Klima ve školní třídě aneb šikana v praxi

Publikace

Abstrakt

Článek zachycuje reálný vývoj nepřátelského chování dětí vůči vyčleňovaným spolužákům ve dvou odlišných třídách různých základních škol. Tento článek popisuje zčásti genezi tohoto chování, současný stav, do kterého vstoupil výzkumník, a další vývoj během školního roku, kdy byl výzkumník ve třídách přítomen.

Zajímavá je přitom možnost srovnání, jakým způsobem s fenoménem nepřátelského chování žáků mezi sebou zacházela při zjištění těchto skutečností samotná škola a jaké to mělo dopady na další vývoj a atmosféru ve třídě. Díky koncepci výzkumu (během něhož výzkumník do tříd vstupoval), kdy byly zkoumány pohledy na školní dění z perspektivy žáků, učitelů a i rodičů, jsme získali zajímavý vhled i do dynamiky tohoto jevu - nepřátelského chování mezi žáky. Článek se pokouší zprostředkovat čtenáři tyto perspektivy a ukázat, co a jak potencuje rozvoj nepřátelského chování ve třídě a co může mít vliv na změnu k lepšímu.