Článek zachycuje reálný vývoj nepřátelského chování dětí vůči vyčleňovaným spolužákům ve dvou odlišných třídách různých základních škol. Tento článek popisuje zčásti genezi tohoto chování, současný stav, do kterého vstoupil výzkumník, a další vývoj během školního roku, kdy byl výzkumník ve třídách přítomen.
Zajímavá je přitom možnost srovnání, jakým způsobem s fenoménem nepřátelského chování žáků mezi sebou zacházela při zjištění těchto skutečností samotná škola a jaké to mělo dopady na další vývoj a atmosféru ve třídě. Díky koncepci výzkumu (během něhož výzkumník do tříd vstupoval), kdy byly zkoumány pohledy na školní dění z perspektivy žáků, učitelů a i rodičů, jsme získali zajímavý vhled i do dynamiky tohoto jevu - nepřátelského chování mezi žáky. Článek se pokouší zprostředkovat čtenáři tyto perspektivy a ukázat, co a jak potencuje rozvoj nepřátelského chování ve třídě a co může mít vliv na změnu k lepšímu.