Učebnice jsou jednou z nejčastěji zastoupených pomůcek na základních školách. Jejich vliv na výuku proto může být značný.
Aby mohla učebnice naplňovat ve výuce své funkce, musí obsahovat specifické integrální prvky, které ji odlišují např. od odborných oborových knih či encyklopedií. Soubor těchto prvků je označován jako didaktická vybavenost, přičemž vyšší didaktická vybavenost odkazuje k možnosti jejího širšího didaktického uplatněn í.
Didaktická vybavenost byla analyzována u čtyř v České republice nejčastěji využívaných řad učebnic chemie pro základní školy. S pomocí dotazníkového šetření byly zároveň zjišťovány názory učitelů chemie na význam jednotlivých strukturních prvků pro kvalitu výuky chemie.
Z patnácti hodnocených prvků považují učitelé (n = 387) za nejvýznamnější výkladový text prostý, výkladové ilustrace a shrnutí obsahu. Naopak za nejméně významné považují učitelé slovníčky pojmů, explicitní vyjádření cílů pro žáky a odkazy na jiné zdroje informací.
V analyzovaných učebnicích jsou zastoupeny všechny strukturní prvky, které učitelé považují za významné. Naopak prvky, které považují učitelé za nejméně významné, byly zjištěny pouze v některých učebnicích.
Výsledky mohou posloužit vydavatelům a autorům učebnic, ale i k interpretaci vzdělávacích výstupů v kontextu učebnic a jejich využívání.