Charles Explorer logo
🇬🇧

POUŽÍVÁNÍ STRUKTURNÍCH PRVKŮ V UČEBNICÍCH CHEMIE PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY V ČR

Publication at Faculty of Science, Faculty of Education |
2019

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Učebnice je široce rozšířenou didaktickou pomůckou, jejímž úkolem je plnit ve výuce řadu funkcí. Nejedná se tak pouze o text předkládající vzdělávací obsah, ale také prostředek strukturace učiva, aktivizace a motivace žáků, řízení učení a další.

Tyto funkce jsou zajišťovány skrze jednotlivé strukturní prvky v učebnicích. Vliv jednotlivých prvků na kvalitu výuky je ovlivněn nejen kvalitou těchto prvků, ale také jejich využíváním ve výuce.

Tento příspěvek je zaměřen na představení výsledků o způsobu a četnosti využívání jednotlivých prvků v učebnicích chemie pro základní školy z pohledu učitelů. Zjišťováno bylo rovněž, za jak významné učitelé tyto prvky považují pro kvalitu výuky chemie.

Data byla získána pomocí validizovaného a pilotovaného dotazníku v elektronické podobě. Ten vyplnilo 387 učitelů chemie z 370 základních škol.

Z 15 hodnocených strukturních prvků používají učitelé nejčastěji výkladový text zpřehledněný, fotografie a naukové ilustrace. Tyto prvky jsou nejvíce učiteli využívány k realizaci výuky.

Oproti tomu výkladový text prostý je nejvíce učiteli využíván k přípravě výuky. Nejméně často využívají náměty pro mimoškolní činnost, explicitní vyjádření cílů pro žáky a odkazy na jiné zdroje informací.