Charles Explorer logo
🇨🇿

Český znakový jazyk ve vzdělávání neslyšících žáků: koncepční východiska, legislativní rámec

Publikace na Filozofická fakulta |
2019

Abstrakt

Cílem této úvodní kapitoly - v našem prostředí zcela nově ideologicky pojaté publikace - je představit koncepční východiska celé publikace a zasadit je do současného legislativního prostředí v České republice. V úvodu je vymezen český znakový jazyk jako jazyk vyučovací a jako jazyk vyučovaný.

Následuje krátké pojednání o postavení českého znakového jazyka v životě neslyšících dětí (resp. dětí se sluchovým postižením), a to jak těch, které v komunikaci face-to-face preferují mluvenou či psanou češtinu, tak těch které v této komunikaci preferují český znakový jazyk. Poslední část je věnována rozličným způsobům systémového zapojení českého znakového jazyka do školní praxe (mj. v souvislosti s rámcovými a školními vzdělávacími programy, tzv. podpůrnými opatřeními, organizací výuky, vzděláváním pedagogů atd.).