V zahraničí jsou v oblasti Deaf Studies jedním z velmi aktuálních a hojně diskutovaných témat tzv. sociokognitivní kompetence neslyšících dětí. Mnoho studií se zaměřuje na jejich definování, diagnostiku (včetně experimentálního testování) i podporu rozvoje.
Velmi často se v této oblasti vychází z tzv. teorie mysli. V České republice toto téma stojí spíše na okraji odborného zájmu.
Jako první se experimentálně sociokognitivními kompetencemi českých neslyšících dětí - a to jak těch, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk, tak těch, jejichž prvním jazykem je mluvená čeština, - začaly ve svém výzkumu postaveném na využití testové baterie Theory of Mind Task Battery zabývat Hudáková a Filippová (2017). V konferenčním příspěvku byly (a) stručně představeny vybrané zahraniční poznatky týkající se aplikace teorie mysli u neslyšících dětí, (b) prezentovány dosavadní výsledky autorčina výzkumu zaměřeného na testování sociokognitivních kompetencí neslyšících dětí v České republice.