Charles Explorer logo
🇬🇧

Znalosti středoškolské fyziky u studentů 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy -- vývoj v čase a souvislosti

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Úvod Podobně jako v předchozích letech, i v akademických ročnících 2014/2015 až 2018/2019 proběhlo v rámci výuky předmětu biofyziky na 1. lékařské fakultě UK testování znalostí středoškolské fyziky u studentů prvního ročníku všeobecného lékařství. Výsledky testů byly porovnány jednak mezi jednotlivými roky, jednak s přihlédnutím k dalším možným faktorům, které celkové skóre studenta v testu mohou predikovat, zejména věku, pohlaví, roku maturity a prostředí, ze kterého student přichází na vysokou školu (střední škola, jiná vysoká škola, zaměstnání, domácnost).

Rovněž byl analyzována souvislost mezi výsledkem testu znalostí středoškolské fyzika a výsledku přijímacího řízení z fyziky. Obdobně byl hledán i vztah mezi výslednou známkou z předmětu biofyzika a výsledek z testu středoškolské fyziky.

Materiál a metodologie Testy v každém z akademických roků 2014/2015 až 2018/2019 obsahovaly právě 32 ne nutně shodných otázek, které měly meziročně vždy (expertně) podobnou obtížnost. Testy lze tak mezi jednotlivými ročníky porovnávat podle celkových skóre.

Jednotlivé ročníky obsahují různý počet různých záznamů o testovaných, proto byla pro nalezení vlivu prediktorů na celkové skóre v testu středoškolské fyziky použita panelová regrese. Délka její časové složky (pět po sobě jdoucích let) je podstatně menší než celkový počet záznamů o testovaných (n = 1610), proto mohl být aplikován lineární model fixních efektů.

Podobný model byl spočítán i pro predikci výsledné známky v závislosti na skóre testu ze středoškolské fyziky. Výsledky V modelu predikce celkového skóre testu ze středoškolské fyziky na 1. lékařské fakultě UK hraje rok signifikantní, ale minimální roli (meziroční nárůst celkového skóre průměrně o 0,75 bodu, p < 0,001).

Za předpokladu meziroční porovnatelnosti testů středoškolské fyziky lze tento význam přikládat průměrné změně apriorní znalosti středoškolské fyziky testovaných. Obdobně skóre z přijímacího testu z fyziky je schopné predikovat výsledek testu středoškolské fyziky (nárůst průměrně o 0,07 bodu v testu při jednobodovém zvýšení celkového skóre v příjímacím testu z fyziky, p < 0,001).

Signifikantní je i pohlaví, dívky dosahují nižšího celkového skóre v testu průměrně o 2,6 bodu, p < 0,001. Ostatní výše uvedené faktory nejeví statisticky významnou roli v predikci celkového skóre z testu středoškolské fyziky.

Průměrná výsledná známka z předmětu biofyzika na 1. lékařské fakultě UK statisticky významně klesá o 0,13 s každým bodem celkového skóre z testu středoškolské fyziky, p < 0,001. Závěr Celková skóre testů znalostí středoškolské fyziky na 1. lékařské fakultě UK jsou spjaty s celkovým skóre přijímacího testu z fyziky a meziročně nenápadně, ale signifikantně rostou, což může implikovat drobné zlepšování znalostí středoškolské fyziky u testovaných studentů.