Článek pojednává o vytvoření a ověření mezipředmětových interaktivních výukových animací. Tyto animace byly vytvořeny za účelem podpory vytváření vztahů mezi chemií a biologií na druhém stupni základních škol a na středních školách.
Autoři mnoha studií stejně jako tvůrci státních vzdělávacích strategií upozorňují, že v dnešní době je nutný přechod z tradiční formy výuky na formy aktivizující (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011). Navíc, tyto metody by měly upevňovat žákovy pozitivní vztahy k interdisciplinárnímu charakteru učiva (Ainsworth a kol., 2004), (Barak, 2011), (Bétrancourt, 2000).
V roce 2018 byla v České republice realizována dotazníková studie zabývající se stavem výuky tématu Trávení v lidském organismu. Dotazník byl vyplněn zhruba 150 středoškolskými a základoškolskými učiteli chemie a biologie z celé České republiky.
Z výsledků studie vyplývá, že toto téma je většinou učitelů vnímáno jako mezipředmětové, nicméně pedagogové poukazují na nedostatek materiálů (např. animace), které by pomáhaly implementovat problematiku trávení do obou předmětů stejně. Z toho důvodu byla vytvořena výuková animace v program Adobe Flash Professional CS6, která byla následně ověřena pilotní studií.
Samotná animace sestává z 26 dílčích animací, které dávají do souvislostí chemickou a biologickou stránku tématu trávení v lidském těle. Studie se zúčastnilo celkem 30 žáků.
Ti byli rozděleni na kontrolní skupinu, ve které probíhala výuka tradičním způsobem, a na experimentální skupinu, kde výuka probíhala s podporou animací. Z výsledků studie vyplývá, že žáci z experimentální skupiny byli vice motivováni a dosáhli lepších studijních výsledků než žáci ze skupiny kontrolní.