Text stručně pojednává o zařazení náboženství do výzkumné agendy sociální a kulturní antropologie. Na příkladu některých středověkých a raně moderních vědců (al-Birúní, Ibn Chaldún, Sahagún) upozorňuje na skutečnost, že etnografická metoda založená na fyzické přítomnosti výzkumníků v konkrétním sociálním prostředí není věcí institucionálně etablované antropologie na poč átku 20. století.
Druhá část článku se zabývá některými moderními antropologickými výzkumy náboženství a jejich hlavními představiteli (Malinowski, Evans-Pritchard) a ukazuje, že jedním z rozdílů mezi nimi a staršími vědci je hlavní zaměření moderních antropologů na konkrétní náboženské projevy v dané společnosti založené na dlouhodobém terénním výzkumu. V závěrečné části textu se autor zabývá některými náboženskými praktikami v soudobých moderních společnostech a snaží se částečně odpovědět na otázku, proč se antropologové dlouhodobě vyhýbali systematickému studiu těchto praktik.