Charles Explorer logo
🇨🇿

Obchodní domy Baťa v Praze

Publikace na Filozofická fakulta |
2014

Abstrakt

Firma Baťa a její architektura zažívá v poslední době oživení badatelského zájmu. Poněkud stranou však zůstá- valy novostavby obchodních domů, jež nicméně představují významné prvky vstupující do center mnoha českých a slovenských měst.

Tento článek se zaobírá osudem osmi vybraných staveb baťovských Domů služby, které se nachá-zí na území Prahy. Tento výběr pokrývá téměř celé období produkce obchodních domů a zároveň umožňuje sledovat vstup baťovské architektury do různých urbanistických kontextů v rámci jediného města.

První a zároveň jistě nejvýznamnější firemní novostavbou byl Dům služby na Václavském náměstí, postavený v roce 1929. Na jeho vnitřní i vnější podobě se podílelo několik architektů, mezi nimiž byli Josef Gočár a Ludvík Kysela.

Jedná se o velmi kvalitní stavbu na železobetonové konstrukci, na níž byly zavěšeny celoskleněné fasády členěné pásovými okny a bílými opaxitovými pásy. Tento dům se stal jistým vzorem pro další dva vzájemně si velmi podobné Domy služby, jež vznikly na Žižkově a v Nuslích mezi léty 1931-1932, na kterých bylo ještě využito celoprosklené uliční fasády.

Společným rysem těchto staveb bylo výraznější upřednostnění obchodní funkce nad administrativní či obytnou. Se čtvrtým obchodním domem Baťa ve Vysočanech přichází ale již v roce 1932 vý- razný odklon od progresivní funkcionalistické architektury ke spíše obytnému domu s jediným prodejním podlažím.

Z pozdějších staveb, které se drží obdobného typu, lze vy- členit pouze návrh Josefa Gočára na obchodní dům v Celetné ulici v samém centru historické Prahy, jež byl postaven v roce 1934. Domy služby jsou v literatuře obvykle představovány na příkladu několika málo nejzajímavějších solitérů, jež jsou popisovány jako paláce ze skla a oceli.

Tento popis však nelze vztáhnout na celou produkci. Od reprezentativního paláce na Václavském náměstí se domy za několik let proměnily na průměrné obytné stavby, přestože v dobovém tisku byly vyzdvihovány nadále.

Namísto progresívní architektury se jejich poznávací znaky omezily vesměs na jednotnou prezentaci firemní reklamy, prosklené přízemní výkladce a typickou světlou barevnost fasády.