Je umění unavené? Neodehrála se již nejméně jednou únava umění, zastoupeného malířstvím, jakou vnímáme dnes? Mária Danielová ve své disertaci Mysl ruky uvádí, že na čestném místě pařížské Exposition de la locomotion aérienne (Výstavy vzdušné dopravy) v roce 1912 byl vystaven Blériotův aeroplán. Fernand Léger vzpomíná, jak měl na starosti instalaci Podzimního salónu a na kontrast pochmurných šedých pláten a opodál před otevřením instalovaného Salónu letectví.
Sešli se tam tehdy Marcel Duchamp s Constantinem Brancusim a s Fernandem Légerem. U Marcela Duchampa předmět vystoupí z obrazu.
Zamítnutí Aktu sestupujícího ze schodů vedlo Marcela Duchampa k rozhodnutí přestat malovat a začít hledat či vynalézat nový jazyk. Anti-obraz (jak jej pojmenoval André Breton), vytvořený v letech 1915-1923 se stal skutečně dílem, které "přesáhlo fyzickou stránku obrazu".A on pak pokračuje dál vytvářením "anti-obrazu" Velké sklo spolu se svými readymady.
Geneze Velkého skla, jeho osud a dosah je nedozírný. Zapůsobily na něj akty Lucase Cranacha st., ale taky myšlenky Wasily Kandinského z jeho právě vydané knihy O duchovnosti v umění.
Proč se v novém umění rodí tolik návratů k minulosti? Ernst Hans Gombrich říká, že nejdůležitější proměny umění a nejpodstatnější inovace se zrodily v umění návratem k velmi vzdálené minulosti.