V současné značně heterogenní školní populaci žáků hrozí zvýšené riziko, že výsledkyzískané pomocí dotazníkových šetření budou zkresleny rozdíly v užívání škály mezirůznýmižákyčiskupinamižáků.Napříkladdvažácisestejnouúrovnímotivacekučenímohou v dotazníku hodnotit svou motivaci odlišně, jeden jako vysokou, druhý jakonízkou. Takto získaná data pak mohou poskytnout nepřesné informace o skutečnémstavu měřeného konceptu, a znemožnit tak přesné porovnávání mezi různými žáky čiškolami.
Výzkumníci mohou zvážit využití některého z následujících metodologickýchpřístupů pro redukci rozdílného užívání škály v závislosti na cíli výzkumu a struktuředat. Jedná se o metodu ukotvujících vinět, overclaiming technique, očištění o tendencik volbě určitých škálových kategorií (např. kategorií souhlasu) bez ohledu na obsahovézaměření otázky, forced choice assessment a situational judgement tests.
Příspěvek siklade za cíl tyto (nové) metodologické přístupy představit a doplnit příklady využitítěchto přístupů v pedagogickém výzkumu.