Charles Explorer logo
🇬🇧

Ikonická zvířata jako návštěvnický magnet

Publication at Faculty of Science |
2020

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Zvyšující se zájem o zoo je dán mnoha faktory, zejména jejich vizuální proměnou i zajištěním potřebné infrastruktury. Jakou roli v tomto může hrát skladba zvířat? Zoo by se měly více soustředit na ohrožené taxony, ale jak je to s návštěvnicky oblíbenými zvířaty - přibývají, či ubývají? Kromě v literatuře tradičně zmiňovaných velkých savců (např. sloni, lidoopi či velké šelmy) se jedná o menší roztomilá zvířata (surikaty a lemuři kata).

Proto byly v tradičních českých zoo analyzovány změny stavů zejména dvanácti nejrozšířenějších klíčových zvířat. Ukázalo se, že za posledních třicet let se skladba zvířat v českých zoo založených před rokem 1989 zásadním způsobem změnila, druhová pestrost se zvýšila a počet jedinců klíčových živočichů se zdvojnásobil.

Zvýšil se také počet těchto taxonů v jednotlivých zoo (nejvíce surikat). Snaha přilákat návštěvníky je jasná a u menších druhů dostupná i pro menší zoo.

Ovšem v případě nedostatku financí na potřebné změny může být pro destinaci problémem také zrušení chovu oblíbeného zvířete, jak se ukazuje v případě bílých tygrů v Liberci. Doplňkově byl zkoumán vývoj návštěvnosti spojený s chovem ikonických, ale zřídka chovaných pand velkých.

Změny návštěvnosti, které mohou přinášet, se ukazují jako startující zvýšený zájem, který ale musí být v dalších letech podpořen dalším rozvojem. V opačném případě dochází k rychlému nasycení zájmu a poklesu dokonce až na původní hodnoty.

Několik málo zvířat tak může být opravdovými návštěvnickými magnety a přinášet finanční prosperitu, ale jejich přítomnost není všespásná a může být i riziková.