Charles Explorer logo
🇨🇿

Porovnání znalostí žáků 6.,7. a 8. ročníků o členovcích na vybraných školách při použití systematického a ekologického přírodopisu

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Příspěvek prezentuje výsledky z pilotního testování didaktického testu, který poskytuje přehled o znalostech žáků 6., 7. a 8. ročníků se zohledněním rozdílného přístupu k výuce přírodopisu. Obsah didaktického testu je zaměřen na nejpočetnější živočišný kmen členovce (Arthropoda).

V České republice je v současnosti při výuce přírodopisu možné postupovat dle více přístupů. Mezi nejčastěji používané patří systematický a ekologický přístup ve vzdělávací oblasti Člověk a příroda - přírodopis/biologie na druhém stupni základních škol a na nižších gymnáziích.

Oba přístupy mají různé klady i zápory a lze předpokládat, že tyto rozdíly se mohou promítnout i do znalostí žáků. V případě systematického přístupu probíhá výuka o vybrané skupině bezobratlých živočichů (členovců) v 6. ročníku a v případě ekologického přístupu probíhá výuka v 6. a 7. ročníku dle jednotlivých ekosystémů (les, pole, voda, louka, obydlí lidských sídel), tudíž se žáci s látkou setkávají opakovaně.

Cílem testování bylo zjistit úroveň znalostí žáků v jednotlivých ročnících o členovcích. Dalším cílem bylo zjistit, má-li na úroveň znalostí o členovcích vliv rozdílný přístup ve výuce přírodopisu.

Pilotní testování znalostí bylo provedeno u žáků 6., 7. a 8. ročníků na začátku školního roku 2019/2020. Pilotní didaktický test byl aplikován na třech základních školách a jednom nižším gymnáziu, tj. přibližně na 342 respondentech v rámci Prahy a Středočeského kraje.

Získaná data byla statisticky zpracována a vyhodnocena.