Charles Explorer logo
🇨🇿

Žáci-cizinci ve školní třídě

Publikace na Přírodovědecká fakulta, Ústřední knihovna, Pedagogická fakulta |
2019

Abstrakt

Přechod z jedné země do druhé a někdy velmi kulturně vzdálené země je zážitek, který má mnoho aspektů, které jsou pro většinovou populaci neznámé a často těžko představitelné. Děti, které tímto procesem procházejí, často trpí, protože byly vytrženy ze svého sociálního prostředí a odvedeny od své širší rodiny a přátel a poté se dostaly do prostředí, ve kterém je pro ně obtížné se nejprve zorientovat a kde se navíc musí naučit jazyk své hostitelské země, protože jeho neznalost může představovat hlavní překážku pro jejich integrační proces.

Velmi důležitou roli v procesu integrace dětí migrantů do společnosti hrají školy, a to nejen ve smyslu jejich role zprostředkovatele znalostí, ale také jako instituce, v nichž se formují postoje k ostatním lidem, normy, hodnoty a utvářejí se tradice a zvyky naší společnosti. Jak se však cítí žáci z cizojazyčného prostředí, kteří navštěvující české základní školy? Jak prožívají psychosociální klima třídy, ve které jsou integrováni? Liší se jejich postavení v hierarchii třídy od pozice českých studentů? V této studii se pokoušíme najít odpovědi na tyto a další otázky.

Tuto publikaci lze považovat za jeden z prvních pokusů analyzovat postavení žáků-cizinců ve školních třídách.