Problematika domácího vzdělávání stává čím dál populárnějším tématem pedagogického výzkumu. Na mezinárodní úrovni existuje řada studií, které zkoumají různé aspekty tohoto způsobu vzdělávání a možné dopady, které může mít tento způsob vzdělávání na děti i společnost.
Naproti tomu v českém vzdělávacím kontextu je publikací na toto téma mnohem méně, to nás vedlo k rozhodnutí sestavit tým výzkumníků, kteří se danou problematikou zabývají, abychom rozšířili povědomí o tomto "staronovém" způsobu vzdělávání a otázkách, které s tímto způsobem vzdělávání souvisí. Kniha je členěna do dvou částí.
První část publikace s názvem Teoretická pojednání o problematice domácího vzdělávání představuje dva diskuzně orientované texty, které čtenáře uvedou do problematiky. Na ně navazuje část monografie s názvem Příspěvky k problematice domácího vzdělávání v kontextu výzkumných poznatků, která představuje tři odborné texty na různá témata související s domácím vzděláváním.