Rychlý rozvoj informačních a komunikačních technologií v posledních letech přinesl i do škol změny, kterým se musely přizpůsobit. Postupně bylo potřeba začít se vzdělávat v oblastech, které spadají do odborných kompetencí ředitelů škol.
Mezi ně mimo jiné patří řízení školy v souladu s platnými právními a ekonomickými předpisy. V malých školách, kde ředitel nemá na koho delegovat dané činnosti, a musí je vykovávat sám, je získávání těchto kompetencí o to důležitější, než ve školách, kde danou agendu vykonává podřízený zaměstnanec.
Jedná se o odborné vzdělávání v rámci celoživotního učení, které umožňuje získávat dovednosti a kompetence, které reagují na rychle se měnící potřeby společnosti. Příspěvek je zaměřen na změny v řízení škol v souvislosti s digitalizací, která zvýšila počet aktivit, zejména administrativní povahy, které musí ředitel vykonávat.
Všechny školy bez ohledu na zřizovatele se staly v roce 2017 orgány veřejné moci, a proto mají ze zákona zřízenou datovou schránku, kterou musí primárně používat ke komunikaci se všemi uživateli. Cílem příspěvku je analýza odborných kompetencí ředitele školy na základě průzkumu, který se zaměřil na aktuální stav dosažených kompetencí v oblasti odborné správy dokumentů ve školách, zejména v souvislosti s digitalizací.
Výzkumná otázka: Proč patří odborná správa dokumentů k činnostem, které působí školám velké problémy? Výsledky ukazují náročnější přechod škol na práci s elektronickými dokumenty, kromě těch listinných, které do škol začaly být doručovány a ze škol povinně odesílány se zřízením datové schránky orgánu veřejné moci všem školám v roce 2017.