Nedostatečné naplnění potenciálu využívání geografických informačních systémů (GIS) v rámci výuky je stále velmi diskutované téma. Ze studií vyplývá, že výuka s GIS napomáhá studentům rozvíjet značné množství (nejen geografických) dovedností.
Díky výuce s GIS se studenti naučí získávat, zpracovávat, analyzovat, vyhodnocovat a prezentovat informace vztahující se ke konkrétnímu území, a tím se mimo jiné rozvíjí jejich prostorové myšlení (Bednarz, Schee 2006; Jo a kol. 2016). GIS kromě toho umožňuje učitelům připravit studentům kognitivně náročnější a zajímavější úlohy (Jo a kol. 2016).
Avšak i přes výše zmíněné přínosy je vhodná implementace GIS do výuky ojedinělá. Právě na limity nízké úrovně implementace GIS do výuky zeměpisu je zaměřeno systematické review.
Jejich identifikace, by v budoucnu měla dopomoci k častější a jednodušší výuce s GIS. Systematické review vychází z metodiky PRISMA, což je systematická explicitní metoda pro identifikaci, hodnocení a syntézu relevantních publikací (Moher a kol. 2009).
S ohledem na zaměření systematického review byly pro vyhledávání relevantních recenzovaných článků zvoleny databáze Web of Science a ERIC. Důležitost jednotlivých limitů je v různých zemích, skupinách aktérů a let vnímána odlišně, nicméně lze očekávat, že nejvíce zmiňovanými kategoriemi limitů budou: implementace GIS do kurikulárních dokumentů; technická vybavenost škol a dostupnost geoinformačních programů a limity na straně učitelů.
Zdroje: BEDNARZ, S. W. & SCHEE, J.
V. D. (2006): Europe and the United States: The implementation of geographic information systems in secondary education in two contexts.
Technology, Pedagogy and Education, 191-205. JO, I., HONG, J.
E. & VERMA, K. (2016): Facilitating spatial thinking in world geography using Web-based GIS. Journal of Geography in Higher Education, 442-459.
MOHER, D., LIBERATI, A., TETZLAFF, J., & ALTMAN, D. G. (2009): Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA statement.
Annals of internal medicine, 264-269.