Charles Explorer logo
🇨🇿

Možnosti inovace učení na základní škole s využitím moderních technologií. Inspirace z období karantény v době pandemie koronavirem Covid-19

Publikace na Pedagogická fakulta |
2020

Abstrakt

Název příspěvku Možnosti inovace učení na základní škole s využitím moderních technologií. Inspirace z období karantény v době pandemie koronavirem Covid-19 Název příspěvku v Aj Innovation possibilities of learning at Elementary School using modern technologies.

Inspirationfrom quarantine during coronavirus Covid-19pandemic Klíčová slova Distanční výuka,online výuka, výukové video, online komunikace Keywords Distance learning, online lessons, video tutorial, online communication Cíle Cílem tohoto příspěvku je hledat odpovědi na otázky, které vyplynuly z mimořádné situace na jaře 2020, kdy byly školy i mimoškolnízařízení zavřené z důvodu pandemie koronaviru Covid-19. Učitelé museli během karantény se žáky a jejich rodiči komunikovat pouze na dálku.

Využívali různé výukové materiály a způsoby online komunikace. Jaké metody, výukové materiály, způsoby hodnocenía způsoby komunikace používají učitelé při výuce na dálku v době uzavření škol při nákaze koronavirem Covid-19? Které z těchto zkušeností by bylo vhodné využívat i nadále v rámci běžného provozu škol? Teoretická východiska Velký zájem o online způsob výuky se objevil na jaře 2020, kdy byli učitelé okolnostmi nuceni hledat takové způsoby výuky, které je možné realizovat na dálku.

Různá nakladatelství začala dávat zdarma k dispozici své interaktivní učebnice, zvýšil se zájem o portály nabízející výuková videa, podporu nabídl i rozhlas a Česká televize. Asi nejznámějším portálem nabízejícím výuková videa především z oblasti matematiky a přírodních vědje KhanAcademy.

Sám její zakladatel S.Khanji považuje za technologický nástroj pro reformu vzdělávání (Taton 2011). Inspirací pro využívání moderních technologií ve výuce může být tzv.obrácená třída (flippedclassroom).

Aktivita se z velké míry přenáší z učitele na žáky a to, co se obvykle odehrává ve škole, se přesouvá do domácího prostředí a naopak (Špilka 2019). Je založena na konstruktivismu a na individuálním přístupu (Černý 2017).

Přímý výklad učitele je nahrazen jiným (online) vzdělávacím materiálema žáci se s ním seznamují předem. Metodologie 1.

Analýza webových stránekškol (jak škola informovala žáky a rodiče o způsobu výuky nadálku) 2. Dotazník pro učitele, žáky a jejich rodiče 3.

Ukázka učebních materiálů a prací žáků Závěry Učitelé při výuce na dálku zadávají žákům práci v učebnici nebo pracovním sešitě, využívají online portály s výukovými videi nebo cvičeními a doporučují naučné pořady v televizi. Ukazuje se, že je velký rozdíl v náročnosti učitelů a v množství zadávané práce.

Komunikace probíhá většinou formou mailů nebo přes různé aplikace. Někteří nabízejí online konzultaci.

Tento způsob výuky se jeví jako náročný především pro rodiče menších školáků, často pomoc rodičů potřebují i větší děti. Jaké metody a online zdroje by bylo vhodné využívat i nadále, se ukáže až po delší době, příp. po návratu do školy.