Druhou generaci muslimů v ČR tvoří převážně mladí muslimové, potomci rodičů migrantů, kteří do Československa, resp. České republiky přicházeli v 70. a 90. letech v rámci studentské a pracovní migrace. Jejich socializace probíhala v kontextu muslimské rodiny a v kontextu české školy.
Zatímco v rámci české školy a vrstevnické skupiny jim byly předávány hodnoty odkazující na českou majoritu, výchova v rámci muslimské rodiny nabízela hodnoty země původu a hodnoty spojené s islámem. Přičemž kulturní pravidla odkazující k zemi původu rodičů poznávali jen zprostředkovaně, z jejich vyprávění.
To může vytvářet možný konflikt v oblasti očekávání rodičů a české většinové společnosti. Zkušenost druhé generace migrantů přispívá ke konstrukci více-vrstevnaté identity, kter á je umisťuje do sociálního prostoru, v němž se pohybují.
Hlavním cílem mého projektu je tedy popsat, jak muslimové druhé generace v ČR konstruují své identity a smysl přináležení. Hlavní kategorie, které budou ve výzkumu sledovány jsou vztah k náboženství, vzdělání, rodinnému původu, mezigeneračním a partnerským vztahům, a orientaci ve společnosti.