Přednáška se zabývá problematikou formativního hodnocení v předškolním vzdělávání. Metody formativního hodnocení se v současné době vyvíjejí a pravidelně používají ve výuce na základní škole.
V České republice však existuje jen málo přístupů k praktickému využití v předškolním vzdělávání a chybí teoretické znalosti o této problematice. Cílem příspěvku je proto prozkoumat toto téma z hlediska teorie, a to jak z mezinárodního hlediska, tak formou akčního výzkumu.
Výzkum je založen na paradigmatu kvalitativního výzkumu. První část prezentace shrnuje teoretické základy pro formativní hodnocení v preprimárním vzdělávání.
Auto ři hodnotí odbornou domácí a zahraniční literaturu, která reflektuje současné koncepty a přístupy k formativnímu hodnocení v mezinárodním kontextu. Kromě toho provádějí srovnávací analýzu přístupů k hodnocení vývoje dítěte v předškolním vzdělávání v Anglii, Německu a Švýcarsku.
Srovnání ukazuje na různé přístupy k hodnocení a dokumentaci vývoje dítěte, které odpovídají tradici předškolního vzdělávání v každé zemi, ale odkazují také na změny přístupů spojené s rostoucím využíváním formativních forem hodnocení v předškolní pedagogice praxe. Třetí část představuje výsledky akčního výzkumu založeného na použití metody Learning Stories (upravené podle německého modelu Deutsches Jugendinstitut) pro dokumentaci, hodnocení a podporu výuky a učení ve vybraných českých předškolních zařízeních.
Akční výzkum ukázal, že tato metoda je vysoce účinná, zejména ve vztahu k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, motivaci dětí učit se.