Zatímco v minulosti to byla empirická sociologie, kdo díky inovativním nástrojům disponoval poměrně exkluzivním přístupem k porozumění společenského života, digitální technologie a přesun čím dál tím většího množství aktivit do online prostředí tuto výsadu nepřehlédnutelně vkládají do rukou komerčních subjektů. Člověk 21. století generuje data doslova každým krokem (fyzickým i virtuálním) a na jejich sběru, zpracování a následném komerčním využití je postaven obchodní model velké části současného internetu. "Digitální stopa", kterou za sebou miliardy lidí v online prostředí zanechávají, tak představuje v mnoha ohledech bezprecedentní příležitost ke studiu jejich chování, vlastností i společenských interakcí. Cílem tohoto textu je představit čtenáři tři roviny aktuálního praktického využití digitální stopy (výzkumnou, komerční a rovinu nástroje dohledu), ukázat na příkladech potenciál jejich přínosu, jejich možné dopady, ale zároveň i varovat před budoucností, v níž čím dál reálněji hrozí, že pravděpodobně největší repozitář sociologických dat v historii zůstane pod zámkem komerčních a mocenských zájmů.