Genetika, stejně jako aplikace jejích poznatků do medicíny i biotechnologií prochází výrazným rozvojem, který se odráží i v každodenním životě. Pro možnost zodpovědného přístupu i relevantní společenské diskuse je zásadní porozumění základním konceptům.
Témata spojená s genetikou se ovšem ukazují jako obtížná pro žáky středních (Chattopadhyay, 2005) i vysokých škol (Saka a kol., 2006). Klíčovým tématem pro porozumění pokročilým principům genetiky a molekulární biologie je exprese genu.
Významné obtíže v porozumění tomuto tématu ale byly zjištěny i u budoucích učitelů (Jalmo & Suwandi, 2018). Pro možnost specifického směřování výuky byla provedena studie s cílem zjistit výchozí porozumění biosyntéze bílkovin u začínajících studentů učitelství biologie. 57 studentů (1. semestr bakalářského studia, Pedf UK) ve 21 skupinách zpracovalo kresby vysvětlující principy biosyntézy bílkovin.
Kresby včetně případných popisků byly obsahově analyzovány s využitím otevřeného kódování. Bylo zjištěno, že ve většině případů studenti do kresby správně začleňují koncept genetického dogmatu, princip komplementarity dusíkatých bází a do procesu zapojené struktury buňky.
Naopak obvykle není zahrnut koncept genu, regulace procesů, posttranskripční úpravy s výjimkou splicingu či zohledněna energetická bilance dějů a zdroje látek. Transkripce a translace jsou tak ve většině případů představovány jako nezávislé procesy.